Positief beeld

Geplaatst op: 20 oktober 2013

Positief beeld ZaanstreekHet herfstnummer van het magazine Zaans Erfgoed is een themanummer, dat voor een groot deel in het teken staat van de tentoonstelling ‘Positief Beeld’ in het Zaans Museum.

Deze tentoonstelling belicht de Zaanse industrie in de jaren ’50 en ’60, gezien door de ogen van fotograaf Peter Marcuse.

De tentoonstelling wordt geopend op 10 oktober 2013 en is te bezoeken t/m 20 maart 2014.

Na de Tweede Wereldoorlog greep de Zaanse industrie haar kansen. Er was zelfs sprake van een derde gouden periode van de Zaanse industrie. Nieuwe producten waren kant-en-klare soepen, vlug kokende rijst, parketvloeren, nieuwe linoleumsoorten en talloze andere innovaties.

 Avant-garde stromingen

Het was ook de tijd, waarin de avant-garde kunststromingen uit de jaren tussen de wereldoorlogen in toenemende mate de reclame gingen beïnvloeden.

De vraag vanuit de Zaanse industrie was groot genoeg voor in ieder geval één gespecialiseerde fotograaf. In deze pioniersfase was Peter Marcuse de eerst Zaanse beroepsfotograaf, die zich op de industrie richtte. Zijn beelden tonen een tijd van optimisme en geloof in vooruitgang.

Het Zaans museum toont vanaf 11 oktober 2013 een overzicht van zijn werk uit de jaren ’50 en ’60.

Thema nummer Zaans Erfgoed

Het kwartaal magazine van Zaans Erfgoed haakt hierop in en beschrijft in een groot aantal artikelen de ontwikkelingen van de Zaanse industrie. Het blad wordt voor een groot deel gevuld met foto’s uit het archief van Peter Marcuse.

 

Een greep uit de inhoud:

 

  • Peter Marcuse werkte in de jaren zestig als industriefotograaf in de Zaanstreek. Zijn zoon Daniel beschrijft het leven en het werk van zijn vader.
  • In de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw maakte de Zaanse industrie een snelle groei door. Jur Kingma beschrijft de heroriëntatie op de productie van consumptiegoederen in verband met de komst van zelfbedieningswinkels en supermarkten.
  • Reclame was in de jaren vijftig en zestig een ambachtelijk

    vak. Hans van de Stadt haalt herinneringen op aan het werken op een Zaans reclamebureau.

  • Het Amsterdamse reclamebureau Prad speelde een belangrijke rol in de Zaanse industrie. Paul Mertz haalt herinneringen op aan Maurits Aronson, de legendarische oprichter van dit bureau en zijn relatie met Albert Heijn.
  • De Zaanstreek had in de jaren zestig een eigen reclame

    wereld. Henk de Cleen brengt die tijd tot leven.

  • De Artillerie Inrichtingen was eens de grootste werkgever van de Zaanstreek. Peter de Vries van het Hembrugmuseum vertelt over de  veranderingen in dit bedrijf na de Tweede Wereldoorlog.

  • Bruynzeel had een eigen bedrijfsschool. Vibeke Kingma vertelt hoe belangrijk deze voorziening was. Ook via de stichting Jeugdhout betrok Bruynzeel de Zaanse jeugd bij

    het bedrijfsleven.

  • Peter Marcuse werkte voor een groot aantal Zaanse bedrijven. Zijn portfolio toont hoe breed de Zaanse industrie in die tijd was.
  • Zaanse merken zijn ijzersterk. Jan Koorn, oud-hoofd marketing van Honig Merkartikelen, vertelt over de opkomst van deze kwaliteitssymbolen..

  • Art-director was in de jaren zestig een heel nieuw beroep. Peter Marcuse interviewde Piet Veen over hun samenwerking destijds voor Honig en Linoleum Krommenie,

    het huidige Forbo.

 

 

 

Share Button

Nieuws archief