Vereniging Zaans Erfgoed

Grote Zaanse Geschiedenisquiz 2017

De Vliegende Reporters waren de winnaars van 2016. De Zeurore eindigden gelijk, maar kregen plek 2 na een shoot-out vraag.

De Vliegende Reporters van Dagblad Zaanstreek wonnen editie 2016. De Zeurore waren gedeeld eerste, maar verloren de shoot-out vraag .

Na het succes van 2016 vindt dinsdagavond 31 oktober om 19.30 uur in de kleine zaal van het Zaantheater de tweede editie van de Grote Zaanse Geschiedenisquiz plaats.

De presentatie is dit jaar opnieuw in handen van Merel Kan – o.a. De Orkaan – en juryvoorzitter is Frans Hoving – gemeentearchivaris Zaanstad.
U strijdt in teamverband om de Zaanse eer en een aantal mooie prijzen. De avond wordt afgesloten door stadsdichters Ellis van Atten en Jeroen van Leeuwen.

U kunt uw team – bestaande uit drie tot vijf personen – opgeven via onderstaand formulier.

De Zeurore, de ploeg van vrijwilligers van het Gemeentearchief Zaanstad

Publiek

Ook als u niet deelneemt aan de quiz, bent u van harte welkom.  Kom vooral uw favoriete team toejuichen en aanmoedigen, want er is dit jaar meer ruimte voor – met dank aan het Zaantheater!
Vanwege catering en planning dienen toeschouwers zich wel apart aan te melden, via geschiedenisquiz@zaanserfgoed.nl.

Deelname, voor zowel teams als publiek, is gratis. Garderobe en een drankje achteraf worden u aangeboden door het Gemeentearchief Zaanstad.

De organisatie van de Geschiedenisquiz is in handen van het Gemeentearchief Zaanstad, het Zaantheater en Vereniging Zaans Erfgoed.

Uw naam

Uw email

Teamnaam

Aantal deelnemers (minimaal 3, maximaal 5)
 3 4 5

Omschrijving soort team (bijv. historische vereniging, museum, bedrijf etc.)

Petitie voor behoud Hemlab

Kinderen maken op speelse wijze kennis met wetenschap en techniek. Foto: Hemblab

Het had al eerder een vermelding op deze plek zullen krijgen: HEMLAB, het initiatief om kinderen meer met wetenschap in aanraking te laten komen. Dit door ze leuke en ook leerzame proefjes te laten doen met echt gereedschap en laboratoriuminstrumenten. En ze zo kennis te laten maken met de basisconcepten uit de wetenschap en techniek. Maar nu blijkt dat het Hemlab eind van het jaar geen laboratorium meer heeft, omdat de huidige locatie – in het Hembrug Museum aan de Grote Hulzen 40 – leeg moet worden opgeleverd. En dan misschien wel een jaar leeg staat… Er is daarom een petitie gestart om het Hemlab te behouden op het Hembrugterrein. Lees verder

Theehuis Zaandijk: exposities door Joke Konijn

Foto: Marjolein Lensink-Neijzing

Sinds kort huurt Joke Konijn het Theehuis in de Beeldentuin in Zaandijk voor o.a. exposities. Elke maand is er een duo-expositie te zien van een kunstenaar of dichter die zij bewondert.
Het Theehuis aan de Lagedijk, t.o. nummer 100, is elke zaterdag en zondag open van 13-17 uur.
De volgende expositie zullen er te zien zijn:

• September: Hos & Konijn – viltkunst en kleine landschapsschilderijen in olieverf
  • Oktober: Thillart & Konijn – beelden en schilderijen
  • November: Zaanse Dichterskring & Konijn – gedichtenbundels en
    aquarellen
  • December: glaswerk/ sieraden en pasteltekeningen

Joke Konijn verzorgt op een aantal vrijdagen ook workshops, zie ww.jokekonijn.nl

11 September: als historisch Zaandam je lief is!

Deel van de WestzijderolZaankanters zijn historisch geïnteresseerd, dat blijkt wel uit het feit dat boeken over de Zaanse historie veel verkocht worden. En onze streek heeft niet voor niets een tweedelig geschiedenisboek voorgebracht! Daarbij hebben alle voormalige Zaanse kernen – en ook onze buren Oostzaan, Wormer, Jisp en Oostknollendam – historische verenigingen. Wat er in dit rijtje duidelijk ontbreekt is een vereniging van mensen die geïnteresseerd zijn in Zaandam… Interesse in bijvoorbeeld de geschiedenis van het hiernaast afgebeelde huis van Calff – Westzijde 38 – of in die van de dam in Oost- en West-Zaandam of de Klauwershoek, waar het oudste kerkje van Zaandam heeft gestaan. Er ligt zoveel historie in Zaandam! En juist in die kern is er geen vereniging om dit soort geschiedenis levend te houden: daar moet toch verandering in komen? Lees verder

Glaasje Erfgoed: 1 oktober over Cacaobranden

Cacaobrand Zaans Veem. Foto Chris Krijt, met dank aan zoon Hans Krijt.

Cacaobrand Zaans Veem.
Foto Chris Krijt, met dank aan zoon Hans Krijt.

Het Glaasje Erfgoed in de maand oktober – in de Vermaning aan de Zaanweg 57 in Wormerveer –  staat dit jaar opnieuw in het teken van Cacao. De term Cacaomaand is enige jaren terug door I-FIKZ – het Festival Industrie Cultuur – geïntroduceerd, en sindsdien besteedt Zaans Erfgoed met haar lezingenserie aandacht aan dit onderwerp. Dit jaar keert Thijs de Gooijer als spreker terug, met een lezing getiteld ‘Cacaobranden: keerzijde van chocoladedroom‘. De cacao-industrie bracht welvaart naar de Zaanstreek, maar er school – en schuilt – ook een groot gevaar in. Meerdere malen in de geschiedenis braken er hevige cacaobranden uit in de fabrieken waarin de cacao opgeslagen en verwerkt werd. Voordat Thijs aan zijn voordracht begint, vertellen Ellen Holleman en Saskia Vliek iets over dit bijzondere festival. Lees verder

Ledenvergadering 4 november in Bullekerk

De Bullekerk aan de Westzijde te Zaandam. Foto OSeveno, via Wikimedia.

De najaarsledenvergadering van Zaans Erfgoed zal gehouden worden op zaterdagochtend 4 november om 10 uur in de Bullekerk aan de Westzijde te Zaandam.

De vergadering start met het bestuurlijke deel – waarin het wel en wee van de vereniging en de stand van het Zaanse erfgoed wordt besproken – en na een korte koffiepauze zal Rob van Maanen van het Kleurbureau spreken over zijn onlangs verschenen boek ‘Zaans Groen‘. Al eerder liet Rob – aan de hand van de Zaanse kleurenwaaier – zien dat het in vroeger tijden niet alleen maar ‘groen’ was, wat de klok sloeg, maar dat er een grote diversiteit in kleurgebruik in de Zaanse houtbouw te vinden was.

In eerste instantie was zou deze vergadering op 11 november gehouden worden, maar vanwege de beschikbaarheid van de locatie is ervoor gekozen dit een week te vervroegen. Ook geïnteresseerde niet-leden zijn deze ochtend welkom.

Het definitieve programma volgt later, leden krijgen deze uitnodiging automatisch bij hun tijdschrift toegestuurd. Wilt u ons steunen in ons behoud voor het erfgoed en ook 4x per jaar het tijdschrift ontvangen, plus kortingen bij onze activiteiten krijgen? Word dan voor slechts €22,50 per jaar lid!

I-FIKZ: Made in Zaanstreek

logo twitter madeinzaanstreekI-FIKZ is een jaarlijks terugkerende evenementenreeks rond de Zaanse industriecultuur. Deze industriecultuur is op unieke wijze ontstaan – met dank aan de vele molens die hier ooit stonden. Er is geen plek in Europa waar je zoveel verschillende bedrijvigheid op zo’n klein oppervlak kon vinden. Mede daardoor zijn in de Zaanstreek industrie en samenleving sterk met elkaar verbonden. Veel van het overal aanwezige industriële erfgoed is nog altijd in gebruik of vindt weer nieuwe bestemmingen. Ook zijn er grote multinationals met een rijke historie gevestigd. En al deze ingrediënten vormen de basis van I-FIKZ, dat dit jaar evenementen organiseert in september en oktober. Bezoekers kunnen daarbij op culturele wijze kennismaken met de Zaanse industriecultuur van toen én nu, via boot- of fietstochten en andere evenementen. Soms kan er ook bij die Zaanse industrie binnen gekeken worden. De kaartverkoop voor dit unieke festival is inmiddels gestart. Lees verder

Nieuws archief